Waarom zwangeren zoveel gratis spullen krijgen.

Een van de eerste dingen die ik deed toen ik wist dat er baby’tje aankwam, was op zoek gaan naar die gratis boxen waar iedereen me over vertelde. De Blije Doos bijvoorbeeld (een uiterst dubieuze naam voor iemand die een bevalling tegemoet gaat) is absoluut een van de meest geliefde onder zwangeren.

“Heb je die al aangevraagd?”, vroegen nichtjes en vriendinnen me, alsof ik zonder deze babybox absoluut geen valide zwangerschap zou beleven. Even googelen en ik had de blije doos gevonden en snel vulde ik mijn gegevens in: mijn adres, mailadres en uitgerekende datum. Wist ik al welk geslacht het kindje werd? En had ik misschien ook zwangere vriendinnen die een Blije Doos verdienden? Ik vulde het lijstje in, zag door de hormonen de marketing niet meer, en gaf al mijn gegevens. Alles voor die box.

Scheermesjes
De inhoud was prima: alcoholvrije drankjes, een scheermesje, een slabbetje, wat sokjes, een speen, een flesje en wat proefmonsters. Netjes sorteerde ik wat ik wilde houden en de rest, een overload aan papier, ging zonder schuldgevoel de afvalbak in.

Maanden later lag mijn zoontje op mijn borst en kreeg ik een mail. Van Nutricia. Waarschijnlijk had ik in die tijd ook de geboortedatum van mijn kind gegeven (ik denk omdat ik weer wat gratis kreeg) want het bedrijf wist precies hoe oud Mik was en dat hij wel eens last kon hebben van krampjes.

Muisklik
“Wouw, hij heeft inderdaad wel eens last van krampjes”, dacht ik, en ik klikte de mail open. Later besefte ik pas dat doordat ik de mail openklikte, het bedrijf wist dat ik wel interesse had in de informatie die het deelde. Dit betekent dat ik eigenlijk met een muisklik “JA, GEEF ME MEER”, schreeuwde.

De Blije Doos is geen liefdadigheidsproject van wat bedrijven die de zwangere vrouw een steuntje in de rug willen bieden. Die bedrijven geven een beetje geld uit, waardoor een deel van de moeders weer een boel geld aan hun producten uitgeeft. Nutricia bijvoorbeeld pakt het erg slim aan en blijft je de eerste levensjaren van je kind mailen. Daardoor krijgt een moeder een band met een bedrijf, en diens producten. Het bedrijf weet alles over haar en kan dus producten precies zo aanprijzen dat het voor die moeder aantrekkelijk wordt. “Maar wat maakt mij dat uit?”, denk je misschien.

Nou, data is het meest waardevolle bezit dat een bedrijf kan hebben om nog meer geld te vergaren. Dit hoeft niet erg te zijn, maar doordat bedrijven als Nutricia je eigenlijk – dit is wel een erg negatief woord – indoctrineren en je het merk heel vaak ziet (branding) kun je vrijwel geen objectieve keuze meer maken in de winkel.

Wil jij het beste voor je kind?
Daarnaast wisselt het bedrijf ontzettend slim waardevolle informatie af met reclame. Na een maand of zes krijg je een mail met tips over het eerste hapje en wordt zonder pardon reclame gemaakt voor een bepaald papje (dat onder meer door veel suiker helemaal geen gezond idee blijkt).

Ook moeten we ons afvragen of we dat willen: al onze gegevens over onszelf, en ons kind, uitwisselen voor gratis spullen. Natuurlijk worden we hoe dan ook beïnvloed in een wereld die door reclamezuilen opgebouwd lijkt te zijn. Maar in de buitenwereld is deze reclame nog willekeurig, in je mail speelt het erg in op je moedergevoel. “Wil jij het beste voor je kindje?”, vragen bedrijven aan net bevallen moeders. Geen mama die “Nee” zegt.

Meer van dit soort berichten lezen? Volg Mamazed op Facebook en laat je emailadres hier rechts achter.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s